Den svenska sjukan II

Somaliska barn ska nu kartläggas i ett forskningsprojekt för att vetenskapligt komma fram till om det finns ett samband mellan vitamin D-brist och förekomsten av autism.

Det här är ju inget nytt, se ett tidigare blogginlägg, Den svenska sjukan. Varför tar det så lång tid och varför gör man inget? Man kan undra hur dumt det får lov att bli i ett modernt och demokratiskt land. Kanske är det själva dumheten som är den svenska sjukan? Det kan inte vara så svårt att konstatera att människor som inte exponeras för solljus får vitamin D-brist. I stället för att hjälpa dem som är mest utsatta för detta, ska man nu forska på dem. Tänk om man först skulle avhjälpa bristen på vitamin D, det känns liksom bättre, och borde vara det logiska alternativet. Det man nu gör verkar inte särskilt etiskt.

I Sverige är det så dumt ordnat att man inte vet hur man ska göra med vitamin D. Det råder kognitiv dissonans på området. Ingen har brist, fast stora delar av befolkningen egentligen har det. Gör man mätningar så märker man det, så det uppmuntras inte till att göra mätningar. Eftersom det inte råder någon brist kan man inte informera om att det råder brist och hur man ska undvika det.  Har man brist ska man ändå inte ta mer än 400 IU vitamin D eftersom man tror att man kan bli förgiftad av överdos. Går man ut i solen blir man garanterat förgiftad eftersom man då lätt får i sig 10 000 IU eller mer, och man får dessutom cancer, och därför avråder man från solen. Undviker man solen får man garanterat brist. Tar man 400 IU har detta en försumbar effekt på vitamin D-status hos en person som har allvarlig brist. Snurrigt eller hur? Man är hjälplöst förlorade i frågan, för att uttrycka det milt.

Svenska myndigheter har inte visat att de tar del av den forskning som är gjord på området de senaste åren, och det är synd för då skulle de ha kunna tänka klart, och folk skulle ha kunnat få bra rekommendationer. Alla kvinnor som vill bli gravida, och de som är det, borde kunna få information om hur viktigt det är med vitamin D under graviditeten och senare för barnet under amningen och även senare när man ger fast föda. Hur svårt kan det vara?

Graviditet och vitamin D

Vitamin D CouncilThe Vitamin D Theory of Autism

Serum levels of 25-hydroxyvitamin D in mothers of Swedish and of Somali origin who have children with and without autism

Low serum levels of 25-hydroxyvitamin D (25-OHD) among psychiatric out-patients in Sweden: relations with season, age, ethnic origin and psychiatric diagnosis

13 reaktioner på ”Den svenska sjukan II

  1. hemul mars 27, 2011 / 14:08

    D-vitamin kanske är en del av problemet, men det kan ju inte vara hela sanningen. Vore det så skulle väl alla afrikaner i Sverige få fler autistiska barn än snittet och inte bara somalier.

  2. paleofriend mars 27, 2011 / 14:52

    Nej, det är väl i grunden andra faktorer som gör att man löper olika hög risk för att få autism vid vitamin D-brist, om sambandet nu finns, utöver det man kan observera statistiskt.

    Autism är komplicerat och det verkar finnas flera faktorer som enskilt eller i kombination kan vara utlösande. Det intrycket jag får efter att ha läst en hel del om det är att det förmodligen mest handlar om en kombination av genetisk predisposition och störningar i immunförsvaret – som kan utlösas av olika saker, som vitamin D-brist, giftiga ämnen och olika typer av angrepp. Att miljöfaktorerna är viktiga kan man sluta sig till av det faktum att incidensen av autism har ökat så enormt de sista 2 – 3 decennierna. Man verkar ha svårt att komma vidare i frågan eftersom man inte kan eller får ifrågasätta vissa saker, som de ca 40 vaccinerna barn i USA får – vacciner är ju alltid säkra eftersom man har bestämt det – och detta med hur farlig solen är för människan, det har man ju också bestämt. I bägge dessa fall är det väldigt mycket pengar involverat, och då brukar det vara svårt att ändra på något. Man verkar ha målat in sig i ett hörn. När det har blivit så att man vet att ungefär en unge av hundra kommer att få diagnosen autism, då är det ju rimligtvis en politisk fråga, och man kan inte fortsätta låta industriella intressen styra över utvecklingen. Men inget händer – förlamning råder.

    Att just somalier är utsatta kan bero på att kvinnorna har en nästan heltäckande klädedräkt, vilket inte alla afrikanska kvinnor i Sverige har, samtidigt som de med väldigt mörk hud behöver mycket längre exponering för att bilda något vitamin D.

  3. fetsmart mars 27, 2011 / 16:17

    Det finns inga studier som visar vad som händer på lång sikt… och sådana studier är väldigt dyra och tidsödande och i stort sett omöjliga att göra – så det är viktigt att inte gör några förändringar i nuvarande policies… Det låter bekant. Den enda viljan som verkar finnas är motviljan att röra sig ut fläcken…

  4. fetsmart mars 27, 2011 / 16:18

    Stavar som en kratta – för lite D-vitamin(?) och för stor frustration!

    Fixade det, om det var [policies] du tänkte på/paleofriend 😀

  5. paleofriend mars 28, 2011 / 00:59

    @anita Väldigt bra fråga, och lite av ett dåligt samvete för en proponent av vitamin D. Frågan förtjänar egentligen ett utförligt svar, och det innebär en hel del för frågan är komplicerad. Men mitt någotsånär korta svar är att ”the jury is still out” i det här fallet. Studien som Masterjohn beskriver är långt ifrån ideal, vilket han också själv påpekar, och andra har en helt diametral åsikt i frågan.

    Det jag själv och andra som skriver om kostfrågor ofta försummar är att nyttan av nutrition när det gäller god hälsa naturligtvis handlar om att man måste se till helheten, och att man måste ”göra allting rätt”. Det konceptet har jag funnit vara mycket enklare att förstå när man ser saker och ting ur ett paleolitiskt perspektiv. Så när jag rekommenderar någon att ta vitamin D så vill jag helst att man ser över resten också, och precis som Masterjohn säger, så gäller det speciellt de andra fettlösliga vitaminerna, A, E och K.

    Tills vi vet mer tänker jag ungefär så här: människans utveckling kan knappast ha stått eller fallit med tillgången på torskleverolja, det faller på sin egen orimlighet. Men man har ätit lever från de djur man har fällt, och därmed har man fått sig en rejäl vitamindos, inklusive vitamin A (retinol), men inte så ofta och inte så mycket, och inte alls jämförbart med att ta torskleverolja varje dag. Levern på bytesdjuren var kanske det man åt först? Nästan allt vitamin D har man fått från solen, och bara försumbara mängder från födan (gäller inte inuiterna).

    Jag äter själv lever minst en gång i veckan men inte från torsk (om jag inte är på möljefest i Lofoten för då är det frosseri som gäller). När det gäller vitamin A så blir det ju rätt många ägg och en och annan morot, och så tar jag ett tillskott som innehåller A-vitamin i formen beta-karoten, men inga fantastiska mängder. Så jag får i mig rejält med vitamin A men absolut inga jättedoser, och det verkar fungera.

    Om vi nu ska ta fallet med skydd mot förkylningar (och kanske influensa) som Masterjohn nämner, så har jag provat mig fram. När jag började med vitamin D-tillskott tog jag det lite lugnt, först med några tusen enheter, så 5000, så 6000. Då kunde jag fortfarande känna av det som gick runt, och som andra blev sjuka av, men jag blev inte sjuk och jag slapp de förbannade bihålsinflammationerna. Efter att jag gick upp till 8000 IU har jag inte känt av någonting alls. Jag inbillar mig att det inte bara har med vitamin D att göra utan med att jag försöker vara konsekvent när det gäller helheten med makro- och mikronutrienter. Jag tror att rekommendationen om 5000 IU till vuxna är bra, men att man får prova sig fram. 5000 eller 8000 är inte heller några extrema mängder, och ganska moderat jämfört med det man får från solen. Förhoppningsvis får vi vettiga rekommendationer om vitamin A också snart.

  6. Caritha mars 30, 2011 / 11:52

    När jag hörde på ett superintressant föredrag om ”vitamin D-i folkhälsans tjänst” av dr Mats Humble på chokladfabriken i Malmö 2009, berättade han att man ser samma högre frekens av autistiska barn bland somaliska invandrare i Canada, mammorna täcker sig och får bara sol på kinder och händer när de är gravida och ammar och annars också förstås. Och Canada har samma solfattiga breddgrader som vi….. han berättade också att ca 25 fall av rakit bland små barn hade uptäckts i Stockholmstrakten (eller var det hela Sverige-minns ej) det året…..Så det är klokt att kontrollera vitamin D-nivåer hos befolkningen. Hur många läkare kollar upp vitamin D-nivån om patienterna ber om det? Vet dom hur man gör, vilket blodprov man ordnar med?

  7. paleofriend mars 30, 2011 / 13:08

    @Carita ja, problematiken är tydligen den samma i Canada för invandrade somalier.

    Av det jag hört så är det nog inga läkare som på eget initiativ tar 25(OH)D-prov, om det inte handlar om någon av de klassiska vitamin D-relaterade åkommorna. De är också motvilliga när patienterna ber om det, och jag antar att det dels beror på att de inte vet varför det kan vara relevant och dels för att det kostar en tusenlapp. Jag tror inte det är några konstigheter med provtagningen, ett stick i fingret räcker – har för mig att det finns med standardlabb-remissen.

    I just Canada är det så många personer som har bett om vitamin D-prov att det blivit ett ekonomiskt bekymmer för myndigheterna. Situationen där, som här, är ju ohållbar.

  8. Elisabeth mars 30, 2011 / 13:44

    Nu är det så att det inte kostar så mycket att kolla D-koncentrationen. Antar att de flesta lab har samma pris, så en VC betalar 250 kr för en korrekt D-koncentration. Det är det pris patienten borde betala, om man nu inte ska ockra på patienterna.

  9. paleofriend mars 30, 2011 / 17:51

    hmmm…. konstigt, sista uppgiften jag fick för ett par veckor sedan var dryga tusenlappen, på Karolinska, ungefär samma som Skandlab, men de senare skickar ju provet till USA…

  10. Elisabeth mars 30, 2011 / 21:13

    Landstinget Dalarna, tror jag det är som har en öppten prislista, för vem som helst att läsa. Jag kan kolla igen.

    Men jag kan tänka mig att de är så luriga att det finns två taxor, om fru Jönsson, inneliggande på ortopeden behöver kolla D-konc, pga multifrakturproblematik, så debiteras avd med 250sek för provet. Om unga friska självuppegående herr Nilsson vill ha kollat sin konc-D, så kanske det kostar 1000…kanske har vissa landsting hel-kommersialiserat

  11. Caritha april 6, 2011 / 09:55

    Nu börjar folk vakna till…och så gäller det ju också att männskor då rekommederas ta doser som är såpass höga så att det blir en nämnvärd effekt för hälsan och ev bebisen som ligger i magen…..Hur ska detta med rätt dos gå till? http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=4440000

  12. paleofriend april 6, 2011 / 22:51

    @Caritha Tack för den länken…. tragisk situation men som sagt, nu kanske det händer nåt… det är ju ett ganska starkt uttalande.. ”…och nu har också landstinget Sörmland tröttnat på att vänta på Livsmedelsverket”

Kommentarer är stängda.