Ett nedslag i informationsströmmen


Jag hamnade i en  diskussion om soja på NGruppens blog (gå gärna dit och tyck till själv). Det är nog inte så många lowcarbare och paleointresserade som fortfarande äter sojaprodukter, bortsett då från riktig japansk soja för kryddning av maten (ex Kikkomans utmärkta soja). Jag har skrivit så lite om soja att det inte ens har fått en egen kategori, utan har buntats ihop med annat i kategorin ”Weird Food” (”konstig mat”), och det säger nog det mesta om vad jag menar om soja. Men diskussionen påminde mig om hur många områden det finns som är intressanta och relevanta for oss som är intresserade av kost och hälsa. Det finns för mycket helt enkelt, och för lite tid.

Som bloggare vill man gärna dela med sig av lärdomar och bra material. Men man kan inte hålla på med allt och man kan inte kunna allt, och man får förlita sig på vad andra förmedlar, under förutsättning att man litar på deras kompetens och integritet. Ungefär så är det med soja för min del, men visst har det varit frestande att gå till botten med det, men när jag grävt ett tag så inser jag vilket jättejobb som ligger framför mig, och då har jag lagt ned. Men så mycket har jag lärt mig att jag förstått att soja representerar allt annat än hållbar, miljöriktig, etisk och näringsriktig matproduktion. Om jag minns rätt så får amerikanarna nu ca 10 % av sitt näringsintag från soja, på ett eller annat sätt. Sojan finns överallt, och där vi minst anar det, även i Sverige. Det finns roligare saker än soja. Ät riktig mat.

Ju viktigare ett område är desto mer tycker jag att man måste kolla upp själv, annars är det lätt att mer eller mindre omedvetet hänga på någon som har en eller annan agenda. Ett område som jag anser vara mycket viktigt är vitamin D, så det har jag grävt ned mig i. Det är ingenting mindre än en sensation inom medicinen, och skulle erkännas som en sådan av flertalet läkare, forskare och myndigheter, om det inte vore för att det finns så många konkurrerande agendor med bokomliggande finansiella motiv. Det vill säga, vetenskapen inom tvärsnittet för nutrition, hälsa och medicin är totalt sett korrumperad, på en mängd områden, och många får därför inte optimala råd eller optimal vård.

Visst finns det många outredda områden när det gäller vitamin D, men inte när det gäller risken för förgiftning (vitamin D-inducerad hyperkalcemi), som man alltid får höra. Det snacket bottnar i okunnighet eller också är det en dålig ursäkt för att hålla skräcken vid liv. Vi vet redan mer än tillräckligt för att kunna höja rekommendationerna till nivåer som skulle kunna ge de flesta ett väsentligt bättre grundskydd. Sen kan man fortsätta forska på detaljerna när det gäller människans immunförsvar och olika sjukdomar som diabetes, cancer, hjärt-kärlsjukdomar, demens, MS, SAD, ADHD och autism, för att ta ett litet urval.

Jag följer med intresse sambandet mellan nutrition, speciellt vitamin D, och neurologiska sjukdomar, och då speciellt autismspektrat och ADHD. Det var därför med en viss upphetsning jag idag läste om en ny studie: Women who start prenatal vitamins early are less likely to have children with autism. Kvinnor som inte tog vitaminer från tre månader före graviditeten och under första månaden av graviditeten löpte dubbelt så stor risk att få ett autistiskt barn. Resultaten var tydliga. Den här artikeln handlade inte specifikt om vitamin D och graviditet, men det har jag skrivit om på annan plats. Maten innehåller inte alltid allt vi behöver, dels för att man äter fel men också för att maten har blivit sämre på grund av högre produktionstakt och utarmade jordar.

Aktuellt 26/5: Dr John Briffa’s Blog: Melanoma doctor urges us to get more sun!

PS om vitamin D:

Ett område man borde forska mer på omgående, trots att det mest har karaktären av akademisk problemställning, är om det är någon skillnad på att uppnå och bibehålla en hög och hälsosam nivå av vitamin D i kroppen genom solexponering respektive genom supplementering. Det skulle i så fall handla om en hittills okänd biverkning, men det har inte framkommit något som tyder på det. Och det finns de som inte vågar supplementera över en viss nivå bara för att den här frågan inte är utredd i studier. Personligen har jag gjort bedömningen att det förmodligen är farligare att underdosera än att ta risken med supplementering till en hög nivå och därmed uppnå ett gott skydd mot en hel mängd allvarliga sjukdomstillstånd.

5 thoughts on “Ett nedslag i informationsströmmen

  1. Anders maj 26, 2011 / 08:47

    Ja jag läste din konversation med Anki, och jag tycker hon är lite för positiv och okritisk när det gäller soja, men ändå lite mer balanserad än många andra. Å andra sidan verkar hon mycket noga med att inte sticka ut åt något håll vilket antagligen är bra ur ett vetenskapligt förhållningssätt, men det blir så torra, korrekta diskussioner att man tröttnar. När de gäller D-vitamin och kost är det ju också en såndär diskussion man bara vill skrika rakt ut..13 liter lättmjölk liksom och 2000IE kallas för terapeutiska doser, jisses. Det är ju solen vi ska få D-vitamin ifrån och 2000IE är ju ren relativt låg dos. Funderade på att nämna det på Ankis blogg, men vi står långt ifrån varanda på den punkten så jag tror inte hon kommer att förstå. Terapeutiska doser är väl snarare 1000-2000IE/kg kroppsvikt och dag, enligt Cannell.

    Holick har väl resonerat om att det finns ett antal ”fotoprodukter” som man enbart får genom UVB-ljus, och lite mer forskning och såna saker vore högintressant. Funderar alltmer på att införskaffa en UVB-lampa att använda under vintern.

  2. paleofriend maj 26, 2011 / 12:37

    @Anders Jag kan bara hålla med dig när det gäller diskussionen. Hon kan nog inte ta ut svängarna så mycket, inte än i alla fall, skulle tro att man måste vara lite försiktigt när man är formellt utbildad nutritionist.

    När det gäller de här fotoprodukterna så faller de oftast bort helt ur alla diskussioner, här på bloggen också, och det blir nog lite överkurs i dagsläget. Men jag håller helt med om att det primärt är solen som ska ge oss det vitamin D vi behöver, och att supplementeringen ska vara just supplementering.

    Jag har letat som bara den efter en vettig UVB-lampa för halvkroppsbestrålning typ, men har inte hittat nåt. Det skulle ju klart vara att föredra framför tabletter och kapslar. På Blocket brukar det finnas stora åbäken, typ solariebäddar, men det är inte samma sak. Tips någon?

  3. paleofriend juni 2, 2011 / 16:30

    Ja det ser bra ut, men verkar vara svår att få tag på i Sverige, som med annat som har med UV att göra. Den är också noterad som utgående. Den här lampan används tydligen mest för växter (cannabisodlrare?) och för djur (typ terrarier).

Kommentarer inaktiverade.