Att göra en Fuglesang (vinn en T-shirt)


Jag satt och läste ett inlägg på NGruppens blogg; Svårt att få i sig D-vitamin, och jag blev lite trött. Här resonerar man om hur man via kosten ska lyckas få i sig de 400 IU vitamin D som Livsmedelsverket rekommenderar som högsta dagsdos av vitamin D. Det är inte lätt minsann, men det går om bara viljan finns. Rekommendationen är visst föremål för översyn. Ja du läste rätt. När man inte har någon vetenskap att luta sig emot, eller vetenskap som man vill luta sig emot, så ser man över saker och ting.

Fuglesang tog en 10-faldig överdos av homeopatiskt sömnmedel, ett s k självmordsförsök, och överlevde. Jag ska inte lägga mig i debatten mellan VOFarna och vem det nu är som är på andra sidan – om homeopatiska mediciner – men jag vill påminna om att människan inte bara är en biokemisk apparat, och att vi, när det gäller hälsan, ibland måste ta hänsyn också till psyke och själ. Vetenskapen, minsann, har faktiskt visat att placebo, alltså sockerpiller, kan hjälpa väldigt många som har depression (när de tror att de får antidepressiva). Inte nog med det, det har också visat sig att motion kan ha minst lika bra effekt som antidepressiva, även om också motion kan vara vanebildande.

Hur som helst, så tycker jag att Fuglesang är en fegis. Han tog en 10-faldig överdos EN enda gång. Jag tar VARJE DAG – om jag inte är ute i stark sol – 8000 IU vitamin D, alltså 20 gånger den rekommenderade maxdosen. I tillägg till detta får jag i mig  helt otroliga 10-20 000 IU när jag är ute lättklädd i soligt sommarväder. Jag lever farligt med mina konstanta självmordsförsök, men inte en jävel har hört av sig från pressen eller TV, och jag lär inte få vara med i debattsoffan. Det är klart att jag brottas med biverkningarna, för ett så högt intag utsätter ju kroppen för prövningar. Det värsta av allt är nog att jag inte har varit sjuk på flera år, och det utsätter ju psyket för en enorm press. Vem vill inte bädda ner sig i soffan och tycka synd om sig själv nån vecka eller så, lite då och då?

Ja så var det tävlingen då. Den som först kan påvisa den studie som har visat att 400 IU vitamin D är en optimal daglig maxdos för människans hälsa och välbefinnande vinner en T-shirt i valfri storlek. Denna studie ska omfatta inte bara kroppens grundläggande funktioner, utan även immunförsvarets funktion och kroppens skydd mot cancer, hjärt-kärlsjukdom, MS, diabetes typ 1 och 2, m m. Det vill säga, den som kan visa att Livsmedelsverket vet vad de gör när det gäller vitamin D vinner denna vackra T-shirt. Lycka till!

Tillägg: Min grundrekommendation för vitamin D (från alla källor) är densamma som Vitamin D Councils, ex vis 5000 IU för vuxna. På deras hemsida finns detaljerade anvisningar för hur man kan finna sin personligt anpassade nivå genom provtagningar.

12 thoughts on “Att göra en Fuglesang (vinn en T-shirt)

  1. Caritha juli 21, 2011 / 22:30

    Hohoho, det här inlägget var riktigt roligt! Ingen inbjudan till nån tv-soffa, konstigt egentligen. Det skulle ju bli sensation! Håller med, Fuglesang är en fegis. Förresten, tar inte Fuglesang med kollegor extra vitamin D när de bor i rymden, skelettet tappar väl kalk eller något utan tyngdkraft? Undras vilka doser då, svag dos förmodligen, apotekets 400 eller 800 IE-dos, som en fis i rymden….Fin t-shirt, verkar omöjlig att vinna😉

  2. paleofriend juli 21, 2011 / 22:55

    @Caritha Ja visst blir det svårt, men jag är säker på att det just nu sitter ett gäng som letar efter den där avgörande studien… allt för att vinna den här T-shirten😛

  3. Anders juli 22, 2011 / 10:04

    Man skulle kunna önska att Anki var lite mindre enkelspårig när det gäller D-vitamin och inte bara tänka på kost och SLV när det gäller D-vitamin, men hon är ju inte dum heller och jag tror att hon tänker att om hon går utanför de officiella rekommendationerna så kommer hennes trovärdighet som expert att minska. Bättre då att sitta still i båten. I en privat konversation tror jag att man fått andra svar (hoppas jag iaf). Det är väl nackdelen med att jobba med sådana här frågor..aldrig att jag skulle vilja göra det, skulle nog göra mig omöjlig ganska snabbt…

    Nån studie om att 400IE är optimalt..hehe..det får mig att tro att du inte har någon tröja att dela ut egentligen🙂

  4. paleofriend juli 22, 2011 / 10:46

    @Anders Anki är inte dum och hon vet nog vad hon gör, men jag förstår inte hur hon orkar. Jag skulle få krupp av att ljuga för mig själv, det skulle bli för mycket kognitiv dissonans. Varför kan hon inte bara hålla tyst om de kontroversiella frågorna, som den om vitamin D? Hon riskerar ju att vilseleda människor.

    Jag har påmint henne om det i en tidigare diskussion, som egentligen handlade om soja (lika dumt där), se den specifika kommentaren:

    Jag har försökt hitta det vetenskapliga underlaget för Livsmedelsverkets RDI på 400 IU, och det finns inget, det är baserat på andras rekommendationer som i sin tur är baserat på en irrelevant och uråldrig observation, den att barn som fick ungefär 400 IU undgick att få rakitis. Man är totalt inkompetenta på området.

    Jag tror jag stannar där, de här frågorna diskuteras ju i stor omfattning på andra ställen. Mer om vitamin D på min blogg.

    Tröjan kommer att beställas när den rättmätige vinnaren har lyckats, men det är nog ingen brådska😆

  5. MiaP juli 22, 2011 / 12:05

    Vilken tur att jag ska bo på Gran Canaria i vinter och få gratis D-vitamin varje dag. Blir dryga 6 månader nåsta gång.

  6. paleofriend juli 22, 2011 / 15:27

    @MiaP Lyckans ost!🙂

  7. Thomas H juli 22, 2011 / 22:11

    Charmant inlägg Paleofriend! Roligt och vackert!

  8. paleofriend juli 23, 2011 / 09:23

    @Thomas H Tack😀

  9. Anki Sundin juli 23, 2011 / 15:10

    Anders – Nej, då – jag räds inte att hävda andra uppfattningar än de som rimmar med rekommendationerna. Det tror jag att jag har visat i andra artikelsammanhang där jag bland annat skrivit om LCHF och mättade fettsyror. Syftet med den aktuella artikeln om D-vitamin var att visa att det kan vara svårt att nå upp till och med till de förhållandevis lågt satta rekommendationer som vi har idag om man inte väljer mycket bra råvaror. Det ska bli intressant att se om NNR 2012 kommer att ange andra mängder för inte minst D-vitamin, särskilt som alltså både USA:s och Kanadas rekommendationer numera ligger dubbelt så högt.

    Paleofriend – Vem har sagt att 400 IU D-vitamin är en ”högsta dagsdos? 7.5 ug (300 IU) avser RI, medan 50 ug (2000 IU) avser UL. Allvarliga överdoseringssymtom rapporteras det sedan om i ett begränsat antal fallstudier där människor tagit doser som ligger runt 100 ggr högre än RI, dvs långt över UL.

    RI är som bekant rekommendationer som avser den mängd som ska förhindra bristsymtom hos 95% av den friska populationen. RI har således inget med optimal hälsa att göra, i synnerhet inte på individnivå. Det hoppas jag att jag har varit tydlig med i mina artiklar.

    Jag hoppas också att du inte misstycker att jag lägger mig i er diskussion på din blogg.

    Med vänliga hälsningar
    Anki

  10. paleofriend juli 23, 2011 / 16:50

    @Anki Det här blir hårklyverier tycker jag, men det är klart, jag kunde ha valt lite andra ord. Alla fattar vad jag menar, för det är också det som Livsmedelsverket menar. Ta inte mer än 300/400 IU per dag.

    Jag är medveten om att de samtidigt har en upper limit, UL, på 2000 IU per dag, och att de anser att vid den nivån närmar man sig en farlig överdosering. UL är lika dåligt underbyggt som RI. Och när du pratar om bristsymtom så avser man inte nivåer som ska förhindra MS, diabetes, cancer och mycket annat. Livsmedelsverket har inte tagit till sig den vetenskap som finns på olika områden. De är djupt okunniga.

    Landsbygdsdepartementet har gett Livsmedelsverket uppgifter, och i §2 återfinns följande punkter:

    6. informera konsumenter, företag och andra intressenter i livsmedelskedjan om gällande regelverk, kostråd och andra viktiga förhållanden på livsmedelsområdet,

    7. samordna frågor som rör spädbarnsnutrition inklusive amning,

    9. främja konsumenternas, särskilt barns och ungdomars, förutsättningar att göra medvetna val avseende hälsosam och säker mat.

    Inte någonstans i dessa punkter, eller på annan plats i instruktionen, kan jag se att man avser att rekommendationerna skulle vara något annat än bra. Det säger sig själv, man rekommenderar ju inte något som är halvbra när man samtidigt vet att det finns något som är bättre. Livsmedelsverkets rekommendationer är alltså det verket menar är det bästa för vår hälsa, utifrån den kunskap man menar sig ha.

    Mycket riktigt så uttrycker sig verket på ett sätt som indikerar just det jag säger ovan:

    Rekommenderat intag av vitaminer och mineraler

    Rekommenderat dagligt intag (RI) av vissa vitaminer och mineralämnen, angivet per person och dag för en längre period ges i tabell 2. Värdena för rekommenderat intag är avsedda för planering av koster för grupper av individer med angivet åldersintervall. Värdena innefattar en säkerhetsmarginal som både tar hänsyn till variationer i behov och till fysiologiska faktorer som påverkar behovet och som gör det sannolikt att en kost med dessa mängder täcker behovet hos så gott som hela befolkningen. NNR omfattar endast vissa kända essentiella näringsämnen. Orsaken till detta är att det vetenskapliga underlaget för att ge exakta rekommendationer för övriga näringsämnen bedömts som otillräckligt.

    Tabell 2. Rekommenderat intag av vissa näringsämnen, angivet per person och dag, för användning vid planering av kost för grupper. Behovet är lägre hos nästan alla individer a) ([sic!] Min anm).

    Slutsatsen blir den samma som i mitt inlägg ovan, Livsmedelsverket är ute och cyklar när det gäller vitamin D. Rekommendationen om RI 300/400 IU och UL 2000 IU är meningslösa och gravt vilseledande. Många barn riskerar att födas till livslångt lidande, och många barn och vuxna riskerar att insjukna och dö i förtid, för att de lider av allvarlig vitamin D-brist.

    Min blogg är öppen för alla, och du är alltid välkommen att kommentera. Jag tror att vi båda vill se så mycket hälsa runt omkring oss som möjligt.

  11. Björn Hammarskjöld juli 23, 2011 / 20:17

    När inte ens 2 000 IE vitamin D per dag räcker för att upprätthålla en så kallad ”optimal” nivå av vitamin D3 om >75 nM vitamin D3 i blodet, hur ska då ynkliga 400 eller 800 IE kunna göra det?
    http://www.ajcn.org/content/89/4/1092.full.pdf+html

    Det finns en gammal svensk studie från 1973 med 26 personer som fick vitamin D2 (egentligen skadlig variant av D-vitamin för oss människor, är från svamp) i dosen 100 000 IE per dag i ett år utan några symtom på överdosering..
    Brohult J, Jonson B. Effects of large doses of calciferol on patients with rheumatoid arthritis. A double-blind clinical trial. Scand J Rheumatol. 1973;2(4):173-6

    Det går också bra att läsa
    http://ltarkiv.lakartidningen.se/2007/temp/pda33136.pdf

  12. paleofriend juli 24, 2011 / 07:09

    @Björn Nej precis! Jag förstår inte vad det är som är så svårt i sammanhanget, sambandet mellan intag och 25(OH)D är inte direkt rocket science, och det finns väldigt mycket gjort på området.

    Gränsen för förgiftning är utredd, se mitt tidigare inlägg ”Graviditet och vitamin D: dos och säkerhet” som handlar om Reinhold Vieths reviewartikel och stora totalgenomgång. Nivån för förgiftning ligger i området 40 000 IU, per dag, under längre tid, och inget fall av förgiftning har registrerats för nivån 10 000 IU.

    Vieths genomgång, som har några år på nacken, har nyligen bekräftats i en studie där man har registrerat dagligt intag av D3 och resulterande nivå av 25(OH)D hos nästan 4000 individer: Vitamin D supplement Doses and Serum 25-Hydroxyvitamin D in the Range Associated with Cancer Prevention

    Results: Serum 25(OH)D rose as a function of self-reported vitamin D supplement ingestion in a curvilinear fashion, with no intakes of 10,000 IU/d or lower producing 25(OH)D values above the lower-bound of the zone of potential toxicity (200 ng/ml).

    The supplemental dose ensuring that 97.5% of this population
    achieved a serum 25(OH)D of at least 40 ng/ml was 9,600 IU/d

    När det är sagt, menar jag att mycket återstår att utforska när det gäller optimal nivå och vad som egentligen krävs för alla olika genuttryck. Olika nivåer nämns av olika forskargrupperingar, och jag har väl själv fastnat för den som anger ett intervall om 50-80 ng/mL (125-200 nmol/L), av det skälet att man vid nivån 50 ng/mL börjar lagra vitamin D i kroppen. Men vad som händer i det intervallet behöver vi veta mer om.

Kommentarer inaktiverade.