Ledsamt om vitamin D

I Sverige ligger ansvaret för rekommendationerna om vitamin D hos Livsmedelsverket. Alla som är insatta i frågan vet att dessa rekommendationer är helt föråldrade. För något år sedan påbörjade Livsmedelsverket en översyn av sina rekommendationer. I en artikel i SvD: ”Äldre har ofta brist på D-vitamin”, får vi nu en föraning om vad som ska komma ur Livsmedelsverkets arbete med rekommendationen för vitamin D.

Vitamin D-frågan har skötts extremt dåligt i Sverige från officiellt håll. Man har inte gjort något som helst egentligen. För att hitta något som har en tillstymmelse av vetenskaplighet i sig, får man gå helt tillbaka till den tid när man förstod att kroppens benstomme behövde en del vitamin D för att utvecklas som den ska. Det är så länge sedan att de som var med den gången är utdöda. Det fåtal forskare och kliniker som under åren har försökt påpeka att rekommendationerna är undermåliga har helt enkelt ignorerats.

Men till slut gick det inte längre att ignorera frågan, det internationella trycket blev för stort. Livsmedelsverket var tvungna att agera och motvilligt har man ”tillsatt en utredning” och faktiskt även startat en studie där man mäter vitamin D-nivån hos människor. I det här arbetet är Elisabet Rothenberg, som är intervjuad i artikeln, involverad, speciellt på äldresidan. Hon är leg. dietist, ordförande för Dietistföreningen, och medicine doktor. Åh hej å hå, det borde gå bra det där, men jag tror inte man ska ha för höga förhoppningar om så väldigt vetenskapliga rekommendationer, när de nu kommer om något år eller så.

Rothenberg har sin huvudgärning på Sahlgrenska Akademin, och även om hon och andra med vetenskaplig bakgrund skulle förorda rekommendationer om väsentligt högre vitamin D-intag, är det inte troligt att Livsmedelsverket skulle följa deras utlåtanden. Livsmedelsverket rekommendationer på kostsidan handlar sällan om vetenskap, utan om kostpolitiska överväganden. Om en eller flera intressegrupper har synpunkter i kostfrågan så är det Livsmedelsverkets inofficiella uppgift att hantera dessa. Under snart 6 år har jag följt verkets arbete och jag tycker inte att det är en överdrift att påstå att de inte arbetar vetenskapligt. För att citera Rothenberg

– Jag förespråkar en varierad kost. Maten består inte bara av fett och kolhydrater utan innehåller även otaliga mikronäringsämnen vars effekter vi vet ganska lite om. Äter vi varierat och undviker extremkoster så ökar chansen att få i oss allt det vi behöver, säger Elisabeth Rothenberg.

Den som har tid och ork kan själv gå igenom rekommendationerna för att konstatera hur lite man vet egentligen. Det är kanske en intressant övning, men om det är den egna hälsan det handlar om kan man med fördel gå direkt på andra källor. Men låt oss ta ett exempel. Det är vanligt med jodbrist i den svenska befolkningen, speciellt i Norrbotten. Läs gärna tidningsartikeln ”Många lider av jodbrist” i Norrländska Socialdemokraten: ”Mats Eliasson, docent och överläkare vid Sunderby sjukhus, har skickat nya rön om jodstatusen hos befolkningen till Livsmedelsverket. Något som inte har gjorts på 40 år.”

För några år sedan fick han vetskap om att människor i norra Sverige led av en förhöjd ämnesomsättning i form av giftstruma.

– Våra nivåer var att jämföra med de högsta i Europa. Jag tänkte att jodbrist kan vara en orsak till det och kontaktade Livsmedelsverket för att höra hur det stod till med den. De svarade att de inte visste, säger Mats Eliasson.

Enligt Livsmedelsverket är det rekommenderade dagsintaget för jod 150 µgram. Tar vi en titt på jodinnehållet i vanliga livsmedel och maträtter så ser vi snabbt att det är mycket lätt att få i sig 150 µgram jod från kosten, även utan att använda joderat salt. Tre ägg till frukost så är den saken fixad. Poängen är att hur dåligt norrbottningarna nu än äter, om de gör det, så kan de knappast undgå att få i sig mer än 150 µgram jod. Ändå har de ofta jodbrist.

Man kan då fråga sig om inte rekommendationen för jod är för lågt satt. Det förhåller sig kanske med jod som med vitamin D på Livsmedelsverket, att man saknar kompetens i frågan och att rekommendationen inte är vetenskapligt underbyggd. Verket har inte ytterligare information om jod i sina rekommendationer, men det är väl känt att det finns en övre (internationellt gångbar)  ”toleransgräns” på 1100 µgram (UL) som man inte bör överstiga (det är inget man behöver oroa sig för och man får nog se det som ett medelvärde över tid, och man kan lugnt fortsätta med sushi och räkfrossa). Jodbrist är ett jätteproblem, inte bara i Sverige, och hade Livsmedelsverket brytt sig om folkhälsan hade man såklart engagerat sig med liv och lust i frågan.

Om Livsmedelsverket hade varit intresserade av vår hälsa hade vi vetat det för länge sedan. Det är det inte. Varför går det så trögt på vitamin D-området? Det kan vara så att läkemedelslobbyn styr den här frågan också, det ryktas nämligen att man jobbar intensivt på att ta fram vitamin D-liknande substanser som de kan patentera. Om och när det sker kan vi vara säkra på att vitamin D klassas som läkemedel och att det kommer att bli receptbelagt. Frågan blir då om det kommer att bli förbjudet att tillverka och sälja den naturliga varianten, den vi kan köpa i hälsokosten idag (extraheras från fårull)? Blir det även förbjudet att sola sig, eller kommer man att nöja sig med fortsatt skrämselpropaganda?

Vill du lära dig mer om forskningen på vitamin D-området, och om hur oerhört väsentligt det är att vi får  tillräckligt av detta vitamin (prehormon)?

Relaterat:
Så här ska du äta om du vill tänka på hälsan
Low vitamin D linked to earlier first menstruation

17 thoughts on “Ledsamt om vitamin D

  1. PerH augusti 11, 2011 / 20:13

    Man kan väl säga som så, alla som tar sig lite tid och gräver lite med en sökmotor finner snart på hur föråldrad dagens rekommendation är.

    Jag tror själv att det är som John Cannell säger i vjun du länkar till.

    – Jag förutspår att inom 10 år när kontrollerade studier finns tillgängliga kommer rådet att säga “Hoppsan det skulle ha varit 5.000 IE per dag, hela tiden. – Hur som, fram till dess kommer millioner människor att ha gått en förtida död till mötes.

    Så här lever vi större delen av året med skuggor mycket längre än oss själva.
    Don't let your shadow hold you down ;-)

  2. paleofriend augusti 11, 2011 / 21:47

    @PerH Ja det är det som är så tragiskt. Vitamin D-brist för med sig så mycket elände. Det börjar redan under graviditeten, och fortsätter så under hela livsresan, som med vitamin D-brist riskerar att bli ganska kort.

    Om 1 % av dem som kommer hit till bloggen på grund av Twinglylänken på SvD fattar att det handlar om liv, hälsa och död, och gör något, skulle jag bli överlycklig! Låt oss hoppas att det är så.

    Underbar bild, tack för den!

  3. Bo Zackrisson augusti 12, 2011 / 14:05

    Bra!
    De flesta (alla?) dosrekommendationer vad gäller vitaminer och andra spårämnen är satta så att man inte ska drabbas av akuta bristtillstånd, vad gäller vitamin D så ska man slippa rakit om man får 200 IU om dagen, för att ta ditt aktuella exempel.

    Livsmedelsverket ska inte ta hänsyn till terapeutiska doser. Det är inte deras bord.

    Än så länge har vi möjlighet att införskaffa högre doser på hälsokosten. Vi får se hur länge det varar. EU jobbar hårt för att begränsa dosnivåerna.

    Mvh
    Bosse

  4. paleofriend augusti 12, 2011 / 18:53

    @Bosse Ja jag tror du har rätt. Men inte ens det klarar de av.

    Giftstruma e inge kul (jodbrist), och med det vi vet om vitamin D idag, som skydd mot diabetes, cancer, hjärt-kärlsjukdom, MS, och mycket mer, för att inte tala om den frekventa sjukfrånvaron, så kan man nog säga att en majoritet av befolkningen har akut vitamin D-brist.

    Vid någon punkt får nog de flesta nog av EU, men då är det förmodligen försent. INGEN pratar längre om vad det var som skulle bli så bra med EU. Vi är bara lurade.

  5. ll augusti 12, 2011 / 19:16

    Sluta upp med dessa dumheter. Du har ingen aning om vad du talar om. Det finns ingen brist, det är en dysregulering. Tillskott av D ger lindring i form av dämpning av immunförsvaret, men ökar samtidigt risken att ta in fler patogener i systemet. 1,25 D är oftast mycket hög när 25 D är lågt. Om vitamin D receptorn inte fungerar gör du skadan värre med tillskott av vitamin D. Du skall inte uttala dig om sådant som du inte känner till i grunden! Det är livsfarligt att detta går ut i medierna som någon sorts supervitamin!

  6. paleofriend augusti 12, 2011 / 20:59

    @ll Alla har rätt till en åsikt, även du. När du nu har besvärat dig att besöka min lilla blogg, och har ett så viktigt budskap, där du har rätt och alla andra tydligen har fel, kunde du ha gett oss lite mer att gå på. Några aktuella studier ex vis.

    Om jag har missat att man har gjort en studie som visar att det inte finns någon vitamin D-brist i befolkningen i Sverige, eller någon annan stans, ja jösses då har jag verkligen missat nåt. Och PubMed vill inte alls vara med på den saken.

    Jag har skrivit mycket om vitamin D men aldrig om dysregulering eller om att receptorn inte fungerar. Här handlar det om normalt fungerande individer som har brist, inte om någon speciell patologi.

    Huruvida man väljer att kalla vitamin D för ett supervitamin är väl inte så mycket att orda om, men om befolkningen förstod vikten av det och förbättrade sin status, skulle det vara ett mycket hårt slag mot läkemedelsindustrin. Vitamin D är inget mindre än en revolution inom det medicinska området, och självklart kommer det att motarbetas av lobbyn. Skriv en signerad debattartikel i SvD för all del, det kan ju vara kul att vara först.

    Alla välkända auktoriteter på vitamin D jobbar i hård motvind och med mycket begränsade resurser, och just de har därför använt sig väldigt mycket av internet för att få ut informationen. Internet är bra. Det går inte längre att söka på ”Saturated fats” och ”Cardiovascular” utan att få upp länkar med innebörden ”hoax”. Söker man på ”Statins” får man upp ”Controversy” och en lista på ”Side Effects” som är lång som sju helveten. ”Diabetes Type 2” ger ”Low Carb Diets”, osv.

  7. Jens augusti 14, 2011 / 14:28

    Hej, har själv följt D3-debatten många år och har personlig erfarenhet av vad bra nivåer kan göra för hälsan. Ville bara tipsa om en artikel, som jag tycker är en bra sammanfattning av läget. Inte minst hur läkemedelsindustrin själva forskar massivt på D3. Om de får det klassat som ett läkemedel kan vi få det tufft att upprätthålla bra nivåer. Här är länken: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/08/06/why-we-dont-have-a-cure-for-cancer-yet-or-do-we.aspx

  8. Ankie augusti 14, 2011 / 21:08

    Trevligt med D-vitamin men som jag har förstått det så kan i princip hela svenska befolkningen ha mer eller mindre brist på detta vitaminet, men inte dör man väl tidigare för det? Om så vore så skulle vi ju inte ha så hög medelålder som vi har.
    Jag säger som Paleofriend själv skrev i en annan kommentar. Kan jag be att få lite mer matnyttigt att läsa i så fall, om det är så ofta som folk dör när man har brist?
    Tack på förhand! Ska leta jag också då jag vet att det är tidskrävande, så skriver jag här så fort jag kan sen.
    Mvh! Ankie

  9. paleofriend augusti 14, 2011 / 21:50

    @Jens Tack för länken, den artikeln bekräftar det jag snappat upp på annat håll. Det är oroväckande att det finns en möjlighet för att vi inom några år inte skulle få köpa D3 fritt som nu.

    @Anki Mycket talar just för att större delen av befolkning har brist, och det är nog så att vi ofta blir sjuka på grund av detta, ibland i allvarlig sjukdomar som diabetes, cancer, MS, hjärt-kärlsjukdom, Alzheimers och demens. Men vi hålls vid liv med hjälp av avancerad sjukvård och dyra mediciner, men ofta med kraftigt försämrad livskvalitet. Livslängd är därför inte alltid ett bra mått på folkhälsan.

    Det här är ju en blogg och informationen kommer lite huller om buller, men det blir lättare om man går till informationssidan där det finns en översikt: http://paleofriend.org/vitamin-d/

    efter det kan man gå till alla tidigare inlägg om vitamin D och läsa dem: http://paleofriend.org/category/vitamin-d/

    Kostdoktorn har också en speciell sida om vitamin D som är bra, även om han är lite mer restriktiv med vilka rekommendationer han anser vara adekvata, vilket kan bero på att han som läkare inte kan ta ut svängarna.

  10. Ankie augusti 14, 2011 / 23:01

    Hej! Tack för snabb respons!
    Håller med. Det är ju inte roligt att leva låt säga tills man är 88 år, men ha fått varit sjuk sedan 50 årsåldern t.ex.
    Minns att Astrid Lindgren sa på ett tv-program att hon tyckte det var jobbigt att bli gammal med massa jobbiga krämpor.
    Pratade precis med mamma i telefon om just detta. Mamma är nu 84 år och frisk. Det är då inte alla förunnat. Men påstår du med säkerhet att diabetes och de sjukdomarna du rabblade upp att de kommer sig utav d-vitaminbrist alena? Alltså man vet så här långt att D-vitaminbrist påverkar, men ännu vet man väl inte i hur hög grad och exakt hur bristen inverkar på sjukdom för sjukdom?
    Tack för länkarna!!!

  11. paleofriend augusti 14, 2011 / 23:28

    @Anki Precis, man har kommit olika långt på olika områden och i en del fall ser man bara samband men kan inte säga säkert vilket orsaksambandet är, om det finns där.

    Nu gällde frågan specifikt vilken som är den rätta dosen. Olyckligtvis började man för länge sedan i fel ände, och antog att kroppen bara behövde lite vitamin D för benstommen, och man tog inte hänsyn till att när man är ute i solen kan man få väldigt stora doser under en dag, 10 – 20 000 IU, vilket ju alltså inte kan vara något onormalt. Man borde ha tänkt på att om kroppen producerar så stora mängder så kanske det också har en eller flera uppgifter i kroppen, utöver det man redan visste. Man vill tydligen fortfarande inte tänka på något nytt sätt, och det är det som är så provocerande.

    Tillägg:
    Här är ett exempel, en ny studie som precis kom in, där man direkt kan observera en effekt av att höja vitamin D-halten: Got insulin resistance? Vitamin d supplements can help

    The study led by P.R. von Hurst and colleagues of Massey University in Auckland Australia found that in a group of women increasing the average serum level of vitamin D from 21 to 75 nmol/L drastically improved insulin sensitivity and reduced insulin resistance.

    Därmed inte sagt att man vet hur vitamin D påverkar insulinresistensen, men man vet att den gör det.

  12. Ankie augusti 14, 2011 / 23:49

    Aha! Oj vad mycket man får i sig via solen. Jag som är sjuk har inte solat en enda dag i år. Synd.
    Jo men forskning går väääldigt lååångsamt och då brukar en del inte stå ut och vill forcera fram och påstår då gärna ogrundat saker. Men det säger jag inte att du gör nu. Jag tror också på rätt så höga doser med d-vitamin till oss här i norden. Man ska väl blotta en ganska stor yta av huden också, har jag för mig, när man solar för att få tillräckligt? Och sen är det ju kallt och mörkt ca 80% av året och man klär på sig och ja jag tror inte vi får ordentligt med d-vitamin i oss. Så länge det inte är farligt kan jag tänka mig att exprimentera fram tills någon kommer fram med nåt resultat;-)

  13. paleofriend augusti 15, 2011 / 00:03

    Ja alltså, det behöver inte ta en hel dag att få 20 000 IU, det beror på hur mycket hud man exponerar, hudtyp och UVB-intensiteten, och kroppen stänger själv av produktionen vid någon punkt.

    Det finns väldigt mycket kvar att göra men jag tycker att man lugnt kan följa Vitamin D Councils vägledning, som man finner här:

    http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/how-to-get-your-vitamin-d/

    Får man inget från solen återstår tillskott och för friska vuxna handlar det om 5000 IU per dag:

    http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/how-to-get-your-vitamin-d/vitamin-d-supplementation/

  14. Ankie augusti 15, 2011 / 00:18

    Tack så mycket för all info! Ska avrunda för natten här. Jag har köpt d-vitamin på en parfymaffär på nätet. Men blir inte klok på hur mkt de innehåller. Det står i alla fall D-vitamin extra strong på dem. Ska leta rätt på asken i morgon och kolla, annars får jag chansa att de räcker s a s.;)

  15. paleofriend augusti 15, 2011 / 09:11

    En enkel produktguide för vitamin D3 med länkar till leverantörer på nätet finns här.

    Samma produkter finns att köpa i hälsokostaffärer, men oftast till ett högre pris.

  16. Ankie augusti 21, 2011 / 20:25

    Men inte lider vi Svenskar av jodbrist heller? De flesta äter väl bordsalt som har tillsatt jod i? Kan inte tänka mig att mer än några enstaka kan ha jodbrist. Även om deras bordsalt kanske är annan sort så får de i sig via annan saltad mat. Tror jag. Det var så mycket att läsa i inlägg och kommentarerna här så jag ber om ursäkt om jag upprepat det som redan är sagt!!;)

  17. paleofriend augusti 22, 2011 / 00:48

    Tydligen är det ganska vanligt enligt enskilda observationer av läkare. Det finns inte mycket gjort på området i Sverige, men ser man på kartläggningar som är gjorda i andra länder, ex vis USA, så kan man anta att en ganska stor del av befolkningen har brist. Men som sagt, det är mycket enkelt att komma upp i den rekommenderade nivån, och denna borde alltså vara för lågt satt.

Kommentarer inaktiverade.