Länk mellan autism och diabetes?

 Jag följer området autism med ett särskilt intresse för jag har länge trott att det är något skumt med det. I vissa länder som USA och UK är det nu ca 1% av alla barn som får diagnosen autism spectrum disorders (ASD), från att ha varit okänt och mycket ovanligt för några decennier sedan. Utvecklingen har skett parallellt med andra välfärdssjukdomar och sammanfaller med både skrämselpropagandan mot solljus och med införandet av kostråden. Det sammanfaller också med att antalet vacciner för små barn har ökat (och vissa tror att autism är det direkta resultatet av det).

Området autism verkar inte få de resurser som krävs för att man snabbt ska kunna komma fram till vad orsakerna är, och det känns igen från andra områden där det finns starka finansiella intressen involverade. Den officiella hållningen verkar vara att det handlar om något genetiskt, men man mumlar i skägget. Det är redan klarlagt att sjukdomsutvecklingen handlar om något genetiskt (som det mesta i människokroppen), och det är inte osannolikt att vissa kan vara mer predisponerade för sjukdomen än andra. Men det förklarar inte vad det är som utlöser den genetiska komplikationen, alltså vilken miljöfaktor det handlar om. Det är ju det senare som är intressant. När en unge på hundra blir autistisk borde man fatta att det är bråttom! Andra, mindre allvarliga diagnoser med neurologiska kopplingar, har också ökat mycket kraftigt, och exvis ADHD närmar sig 10% av barnen i Sverige. Någonting är rejält fel, det kan vem som helst inse.

Personligen tror jag att ökningen av autism handlar om flera miljöfaktorer. Mycket talar för att en allvarlig brist på vitamin D hos mor och barn försvårar en normal utveckling av hjärnan. Vitamin D behövs också för att immunförsvaret ska fungera, och de som får diagnosen har ofta problem med det. Många föräldrar med autistiska barn menar att det var vaccinationer som utlöste sjukdomen, men området är kontroversiellt och minst sagt infekterat.

Det är ingen överdrift att säga att det forskas för lite på miljöfaktorerna. Tills vi vet mer kan man tänka själv och kanske ifrågasätta om den moderna livsstilen egentligen är så bra för människokroppen. Vet ”experterna” egentligen vad de talar om när de påstår att vi inte behöver så mycket vitamin D och att det är jättebra med stora lass med snabba kolhydrater, vegoljor, margariner och lättprodukter? DET vet vi nu att de inte gör!

Det är mycket glädjande att se en ny vinkling på autismforskningen i en ny artikel i Science Daily: Common Link Suggested Between Autism and Diabetes: Study Implicates Hyperinsulinemia in Increased Incidence of Autism. Från texten (min översättning):

”Det verkar som om både typ 2 diabetes och autism har en gemensam underliggande mekanism – försämrad glukostolerans och hyperinsulinemi,” säger biokemisten Michael Stern vid Rice University, författare till en debattartikel som nu finns online i den här månadens utgåva av Frontiers in Cellular Endocrinology.

Hyperinsulinemi, ofta ett förstadium till insulinresistens, är ett tillstånd som karaktäriseras av höga nivåer av insulin i blodet. Insulinresistens förknippas ofta med både fetma och typ 2-diabetes.

”Det skulle vara mycket enkelt för kliniska forskare att testa min hypotes,” säger Stern. ”De kan göra det genom att sätta autistiska barn på en lågkolhydratkost som minimerar insulinutsöndringen och se om symptomen förbättras.”

Läs hela rapporten i Frontiers in Cellular Endocrinology: Insulin signaling and autism.

Aktuellt:
What’s Going On? The Question of Time Trends in Autism
Genetic variant and autoantibodies linked to having a child with autism
You Are What You Eat 
Low Vitamin D: A Contributor to Mental Disorders in Children?
Autism går att se på ansiktsformen

Tidigare inlägg om autism

18 thoughts on “Länk mellan autism och diabetes?

  1. kim oktober 21, 2011 / 20:40

    hej – intressant blogg du verkar ha. Tänkte utvidga ditt resonemang till att gällla alla autoimmuna sjukdomar. Har stött på en diet som kallas GAPS. Den säger att grunden ligger i tarmfloran och att om den är icke fungerande så förstör den tarmslemhinnan och därefter de flesta processer i kroppen. Lite mer specifikt så hjälper en fungerande tarmflora till att göra mineral och vitamin i kroppen medan en felaktig producerar slaggprodukter som påverkar kroppen på olika sätt, tex allergi, deppression, magproblem, sömnproblem. En RyskEngelska läkare som heter Natcha Cambell McBride som har utvecklat den. Den plockar bort alla kolhydrater och ersätter med fett plus probiotika och buljong som hörnstenar.

    Står mer om dieten här – http://www.gaps.me

  2. paleofriend oktober 21, 2011 / 23:14

    @Kim Hej! Tack för tipset om GAPS, det är mitt i prick tror jag. Jag har under en tid läst en hel del om de här sakerna, dvs gut-brain axis, hur immunförsvaret är avhängigt av tarmfloran och vad som kan störa funktionen och hur det påverkar hjärnan. Det finns mer än tillräckligt av kunskap på området för att avråda från spannmål, speciellt vete, raffinerade kolhydrater över huvud taget mm mm. Jag tror att skälet till den dramatiska ökningen i neurologiska sjukdomar till stor del kan finnas här, men det är naturligtvis inte den enda anledningen i så fall.

    De föräldrar som vill ta hand om sig själva för att få friska barn och sedan se till att barnen får bra kost har en tuff uppgift i Karamellkungens rike, där staten bestämmer vad som ska serveras från dag 1 i förskolan. Barnen ska undvika solljus och det krävs läkarintyg för att få glutenfri kost. Det ger i alla fall mig sovjetstatsvibbar😯

  3. Anonym oktober 21, 2011 / 23:18

    jag finner undersökningen som en onödig bekräftelse på vad man redan vet, som mödrer som föder barn. att man ser direkt om där är något fel, och rent intiutivt vet mödrar redan från början om i 4 graviditets månaden om barnet är sjukt. om de inte är helt nerdrogade och okänsliga förstås.

  4. Åsa oktober 22, 2011 / 08:04

    Jag måste undra om ditt intresse av autism handlar omatt duhar någon nära som har det? Jag får inte det intrycket.. Att kalla det för sjukdom är felaktigt, det heter officiellt funktionshinder, men även det känns inte helt rätt. Anledningen tillden stora ökningen är förstås att man numeranhittar och diagnosticerar dessa barn, inte att de blivit fler. Så enkelt är det, även för ADHD skulle jag vilja påstå.
    @föregående kommentar från Anonymous: skitprat!

  5. paleofriend oktober 22, 2011 / 09:55

    @Åsa Välkommen hit, men låt mig säga att den här bloggen inte är något lämpligt forum för politiskt korrekthet. Jag träffar ofta människor med den här typen av funktionshinder, har läst en del handikappvetenskap på högskolenivå, så jag har en del erfarenhet och kunskap på området.

    I det medicinska sammanhang som den här bloggen betraktar den här typen av diagnoser så är sjukdom en korrekt term. Jag är speciellt intresserad av immunförsvaret i tarmsystemet och kopplingen till hjärnans funktioner, och då stöter man på autism och andra neurologiska sjukdomar.

    Man har blivit bättre på att diagnosticera och att fånga upp som du säger och man har kommit fram till att den effekten utgör en liten del av ökningen. Ditt påstående, att hela ökningen skulle komma av den effekten saknar vetenskapligt stöd.

    Om vi väljer att blunda för att vi har att göra med miljöfaktorer när det gäller autism så gör vi oss själva och våra barn en stor otjänst. Det är precis det som våra myndigheter och intressenter inom jorbbruk, livsmedelsindustri och läkemedelsindustri vill att vi ska göra när det gäller våra välfärdssjukdomar, och hur de är relaterade till den moderna kosten. Jag tror inte jag överdriver när jag säger att den som vill vara frisk och få friska barn måste själv skaffa sig kunskap idag, och man kan inte lita på myndigheter och ”experter”.

    • Åsa oktober 22, 2011 / 10:49

      Nej, så politiskt korrekt tycker jag inte man alltid behöver vara, och man kan änvända det ord som känns enklast osv. MEN om man ska uttrycka sig i media som en expert, tycker jag man ska se till att det blir rätt.
      Det saknas vetenskapligt belägg att ökningnen kommer helt enkelt av att vi nu fångar upp dessa barn, det håller jag med om, men även motsatsen saknar belägg. Vi kan ju inte veta nu, det vi inte visste då, det går inte att gå tillbaka och hittanalla barn som idag skulle fått diagnos. Jag tror inte alla vare sig söker hjälp eller får diagnos i vuxen ålder, även om de skulle fått det som barn.
      Jag kan hålla med om att vi inte kan lita blint på s k experter. Vi måste sjäkva ta reda på fakta, pch det är ingen lätt sak! Däremot finns det belägg för att ”sjukdomen” autism är ärftlig, och om inte annat kan jag se det rent logisk i min omgivning, i min familj, i familjer till andra med diagnos som jag känner. Jag tycker inte man kan strida mot det. Sen är kanske svårighetsgraden av symtomen beroende av allt möjligt annat.
      Dock, för att återgå till artikeln som förde mig till din blogg, så anser jag att ens forska i ansiktsformen är rent slöseri med tid och pengar. Jag ser inte riktigt vad man kommer uppnå med detta, och jag tycker att förklaringen till skillnaden, om den nu ens finns (tveksamt med tanke på studiens omfattning), rätt och slätt kan förklaras av hur dessa barn använder sina ansiktsmuskler jämfört med andra. Med tanke då, på vad som förväntas av de socialt mm.

  6. Abki oktober 22, 2011 / 16:35

    En möjlighet kan vara det ökade intag av kvicksilver som kommit via samhället och som ger många olika symptom beroende på gener, kvantitet och typ av kvicksilver. För inte så länge sedan kom det fram att även vanligt vaccin ofta är preparerat med kvicksilver. Våra barn får ett antal vacciner som konstigt nog i Sverige är preparerade med kvicksilvret. Amalgam är en annan del som har använts mycket. Lite länkar:
    http://www.amalgamskadefonden.se/symtom_amalgamforgiftning.shtml
    http://www.kvicksilver.org/hg/sjuk.html

  7. paleofriend oktober 22, 2011 / 17:32

    @Åsa Jag blev själv förvånad över artikeln och studien och det lutar åt att det är nonsensforskning. Jag skrev det här inlägget dagen innan artikeln i DN dök upp och när den kom påmindes jag om hur media selekterar. Kopplingen mellan diabetes och autism är en riktigt nyhet men den studien har inte rapporterats av någon web-nyhetskanal i Sverige.

    Det skulle bli för omfattande att här sammanfatta det man känner till om arv och miljö när det gäller autism (som jag har stött på) men man hittar några ledtrådar i kategorierna Autism och Vitamin D. Låt oss ta ett exempel som även har figurerat i media: Somaliska invandrarkvinnor i Sverige och i Kanada får mycket oftare barn med autism jämfört med andra kvinnor i Sverige och i Kanada. De somaliska kvinnorna får aldrig någon solexponering och har konstaterad extrem brist på vitamin D, och det är förmodligen den avgörande miljöfaktorn här. Sambandet är så uppenbart, det går inte att gömma bort, att det visst pågår studier för att visa det vetenskapligt.

    Det finns genetiska faktorer överallt och man kan se att vissa saker är det man kallar för ärftliga, och de går igen i familjer i många led. Men det är inte det samma som att alla som har arvet kommer att få en viss sjukdom. Det finns individer som har genetiska förutsättningar som gör att de lättare får hjärt-kärlsjukdom och/eller diabetes, men det betyder inte att de måste få dessa sjukdomar. På det här området finns det gott om missuppfattningar.

    Lägg märke till att man i den pågående insamlingskampanjen för bröstcancer aldrig nämner varför man får cancer, och det är underförstått att vi alla är med i ett genetiskt lotteri och att vi närsomhelst kan bli drabbade. Att man själv kan påverka sin hälsa pratar man inte om. Insamlarna vill ha pengar för mer forskning (nya mediciner) och där verkar intresset stanna.

  8. wiss oktober 22, 2011 / 19:55

    När de påstås samla in pengar till bröstcancerforskning, så går pengarna till en enda stor pott, sen söker forskarna som vanligt efter forskningspengar. Det är inte så att man delar upp de insamlade pengarna i en påse till bröstcancer, en påse till prostatacancer, utifrån hur skickliga kampanjarbetarna varit, fastän folk tror det.

  9. paleofriend oktober 23, 2011 / 00:17

    @Abki Jag kan tänka mig att man kommer att börja ta i frågan om kvicksilver när man väl erkänt miljöfaktorernas roll, men då väldigt försiktigt eftersom man antagligen vill fortsätta använda kvicksilver i vacciner.

  10. oakfarm oktober 23, 2011 / 15:05

    Problemet med hela ditt resonemang är att vi inte vet om autism verkligen har ökat. Här följer två artikar som ger en annan syn på frågan: Three Reasons Not to Believe in an Autism Epidemic och Autism epidemic dismissed. Den förstnämnda avslutas med en viktig fråga: ”What message do we send autistic children and adults when we call their increasing number an epidemic? A pandemic? A scourge?” Ja, hur kul är det att i princip höra påståendet: ”Din hjärna är en epidemisk sjukdom.”

    Sedan hämtar du information från Autism speaks. En amerikansk organisation ironiskt nog kraftigt kritiserad av just autistiska, kanske i första hand pga deras uppskruvade retorik där de beskriver autism i mycket negativa ordalag: epidemi, lidande, osv. Mest ökänt är en Autism speaks-video där en mamma till en autistisk dotter pratar om döda sin dotter eftersom autism är frustrerande. Detta var det första Autism speaks-kritiska inlägget jag hittade: Autistics speak for themselves.

  11. wiss oktober 23, 2011 / 18:40

    oakfarm, jag är den förste att beklaga kontroverserna om det finns en reell ökning av autism eller inte. Känner många sig utpekade för att man talar mer om begreppet autism? Men din egen diagnos och hinder för högskolestudier försvinner ju inte för det.

    Vi kan möjligen beklaga att samhället, inkl skola och arbetsplatser inte fungerar för dem med autismspektrumstörningar, men
    det betyder nödvändigtvis inte att det inte skett en ökning i antal autistiska personer.

    Allt fler faller igenom i skolorna och föräldrarna kräver utredning
    av sina barn, som de tycker inte riktigt hänger med ens på dagis.
    Är det mer krävande föräldrar eller mer komplicerad skola eller en kombination av båda eller kan det tom vara så att en annan tredje stor samhällsfaktor existerar?

    Jag och många med mig tror tex att den kassa kosten med en massa industrifetter, alltså margariner, soja- solros- och majsolja och en och annan kemikalie/konserveringsämne/glutamat, överskott på socker, särskilt snabba kolhydrater m.m. och naturligtvis brist på D-vitamin
    faktiskt medfört en reell ökning av dem som sen får autismdiagnos.

    Och många som tycker till om detta med autism har egen erfarenhet
    antingen i den egna familjen/bekantskapskretsen eller kommit så nära att det berör, för det gör det. De som arbetar med dessa människor och som verkligen sett problematiken på nära håll, de förstår sällan ilskan över att man benämner verkligheten vid namn
    Ett problem, en diagnos, ett knippe symtom försvinner ju inte för att man slutar prata om dem eller vägrar se dem eller skyller på det ”psykosociala” .

    Själv hade jag en nästkusin med diagnos, han finns inte mer och tyvärr hann han varken prova D-vitamin eller kostbyte.

  12. paleofriend oktober 24, 2011 / 04:39

    @oakfarm Det enda jag har hämtat från Autism Speaks är bilden. Jag letade länge efter den typ av officiella prevalens- och incidencegrafer som fanns för några år sedan (från CDC exempelvis) men som nu uppenbarligen är borttagna. Informationen finns, i den nu använda bilden, och i snarlika andra bilder, från USA, dess delstater, Danmark, och andra länder, och de ser ungefär lika dana ut.

    Diskussionen om den ökande prevalensen och vad den består av tar jag inte här i en kommentar. Den pågår ju för fullt där ute och det är mycket snack och lite verkstad. Diskussionen är onödigt känslosam från båda sidor, och det blir tröttsamt.

    I den här frågan är det definitivt meningslöst att förlita sig på media. I Sverige är det främst DN och Expressen som har utnämnt sig till experter och de är inte vidare neutrala, och i ex vis vaccinfrågan är de på industrins sida. Media är i sig självt en maktfaktor och är över hela världen knutna till andra maktstrukturer, som läkemedelsindustrin. Enligt media är ett vaccin alltid fullständigt ofarligt. Verkligheten är en annan. Nyss drogs ett vaccin in, av Bayer Baxter tror jag, för att biverkningarna var för allvarliga. När det gäller fallet med HPV så finns det ett stort antal fall med anekdotiska beskrivningar av allvarliga biverkningar och dödsfall (det är lättare att se sambandet här eftersom det handlar om ungdomar).

    Hur vacciner påverkar när det gäller autism vet jag inte, man jag anses nog vara en foliehatt bara för att jag ens nämner orden i samma mening. Syftet med vacciner är att immunisera, och det sker genom att reta immunförsvaret. Om ett stört immunförsvar orsakar autism så vet vi inte om det beror på vaccinets bakterier/virus, adjuvanter eller det konserverande giftet (ex vis kvicksilver). När man inte vet borde man göra fler studier. Var är studierna på helt ovaccinerade barn?

    Hur det nu än är så menar jag att vi behöver förstå sambandet mellan ärftliga förutsättningar och miljöfaktorer när det gäller autism, och för det krävs det mer och opartisk forskning.

  13. Olof november 9, 2011 / 07:22

    Självklart var autism ”ovanligt” för flera decennier sedan, då man helt enkelt inte hade samma kunskap som man har nu. Du ska nog se att det fanns lika många autistiska personer förr i tiden, bara att de aldrig fick någon diagnos.

  14. paleofriend november 9, 2011 / 20:40

    @Olof Det är mycket känslor i det här, det är helt klart. Men jag tror inte att det är konstruktivt att vi ansluter oss till en eller annan tro och övertygelse när det gäller autism. Vi vet inte om det är all genetics eller om också miljöfaktorer bidrar. Vetenskapen ska förhoppningsvis hjälpa oss att förstå det hela. Jag har inte sett någon studie som visar att hela ökningen skulle komma av förändrade diagnosmetoder, och därför kan vi inte utesluta en faktisk ökning i incidens och prevalens.

    Jag tycker att det är mycket som talar för att miljöfaktorer spelar in, och där är kanske fallet med de somaliska kvinnorna med extrem vitamin D-brist kanske det mest iögonenfallande.

Kommentarer inaktiverade.