Humbles vitamin D-föreläsning

aaa


Där kom den, för oss som har väntat på Mats Humbles förutskickade föreläsning på Naturhistoriska Riksmuséet (från den 26/10). Bra och lättbegriplig föreläsning med många intressanta aspekter. För den som vill ha hälsan är det ett måste att ha förstått vikten av vitamin D, och mer kunskap kommer hela tiden. Häng med tåget nu!

I sammahanget vill jag passa på och nämna en sak som ofta glöms bort när man diskuterar intag av vitamin D. För att kroppen ska kunna tillgodogöra sig vitamin D krävs att man har bra status för en del andra ämnen. Det viktigaste av dessa är nog magnesium. Då var det sagt, och jag återkommer om finliret i senare inlägg.

 

18 thoughts on “Humbles vitamin D-föreläsning

  1. Caritha november 1, 2011 / 23:33

    Hoho så glad jag blir, var en aning putt och purken för att jag var för långt bort för att höra Humbles föreläsning. Tack!🙂

  2. paleofriend november 2, 2011 / 04:11

    @Caritha Ja det här var bra, och jag tror att föreläsningen kan få många att bli intresserade. För oss som redan knaprar hade det varit intressant med lite diskussioner om adekvata tillskottsnivåer för att nå upp till de nivåer som ger skydd mot olika sjukdomar. Samtidigt kan jag förstå att han måste vara försiktig.

  3. Pia november 2, 2011 / 13:21

    Vi börjar närma oss den nästan bortglömda kunskapen att vi skall ta multivitaminer varje dag. Inta ett balanserat intag av vitaminer och mineraler då dagens födoämnen inte innehåller tillräcklig näring eftersom jordarna är urlakade.
    Det är väl just därför som läkemedelsindustrin vill få bort de alternativa vitaminpreparaten för de är ett hot mot hälsa och friska individer.
    http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00436475 upptar
    Vitamin D and Calcium Homeostasis for Prevention of Type 2 Diabetes (CaDDM)
    Finns många intressanta studier att ta del av när det gäller kombinationen av vit-D, kalcium och magnesium som te.x.
    http://www.eje.org/content/136/1/52.short

  4. paleofriend november 3, 2011 / 18:54

    @Eva Tack för länkar. Jag tänkte som sagt återkomma om de ämnen som är involverade när det gäller vitamin D i kroppen, när det blir tid. Jag tillhör supplementerarna, har gjort det väldigt länge, och blev helt övertygad efter att ha satt mig in i The Triage Theory of Nutrition av Bruce Ames.

    @us Det är såklart bra att vara skeptisk, men jag tror att vi alla väntar på en bra studie på multivitaminer. Det som har publicerats hittills har varit observationsstudier av väldigt låg kvalitet.

  5. us november 3, 2011 / 23:03

    D-vitaminer knaprar jag varje dag, 4000 IE. De andra vitaminerna (förutom C) hoppas jag att jag får i mig från de 3-4 ägg jag äter till frukost.

  6. hemul november 5, 2011 / 09:20

    Det må vara att studierna på just multivitamin varit dåliga, men det finns ju mer om de enskilda syntetiska vitaminer som antas vara skadliga, folsyra och A. Verkar onödigt att sätta i sig något som det råder tveksamhet om, tycker jag, Särskilt när det är syntetiskt och icke-identiskt med de naturliga formerna.

    Egentligen tror jag också att knapra mineraler utan att ha en aning om hur ens värden egentligen ser ut kan vara ganska riskabelt. Ändå gör jag det, Utan att egentligen ha koll på att jag äter de jag verkligen behöver och att de inte skapar obalans. Har man väl fått för sig att man har brist på något och börjat äta det är det väldigt svårt att lägga av. Det känns som att utmana ödet.

    Jo, jag äter D också. Men det har koll på genom blodprov. Väntar på årets resultat. Min läkare lyckades motivera provet i.o.m. att jag berättade hur hög dos jag äter. Då måste han ju kolla att jag inte var förgiftad.😉

  7. paleofriend november 5, 2011 / 11:45

    Jag håller med om att man i möjligaste mån ska äta naturligt förekommande vitaminer och menar också att det mesta ska komma från maten. Tar man extra mineraler så får det bli de som kroppen reglerar med sitt jämviktssystem, så att ett ev överskott åker ut den naturliga vägen. Med dessa är det alltså ingen fara inom rimliga gränser.

    Tyvärr tror jag att många litar lite för mycket på Livsmedelsverkets RDI. För en del vitaminer och mineraler saknas bra underlag för rekommendationerna, ex vis vitamin D och jod.

    Det låter spännande med dina D-värden, hoppas det går bra😛

  8. hemul november 6, 2011 / 03:56

    Det går säkert bra. Jag låg precis mitt mellan gränsvärdena förra året, mitt i prick. Då hade jag även varit mycket i solen under sommarn OCH ätit tillskott. I år hoppade jag kapseln om jag varit mycket i solen dagen innan.

    Jo, men mineraler samspelar ju med andra mineraler och överskott på en kan orsaka att man inte tillgodogör sig en annan. Hur ska man kunna hålla koll på det? Det är ju omöjligt.

  9. hemul november 9, 2011 / 19:57

    Mitt i prick i år också. 166 mmol/l. Det är med 5000 IU. Åt även under sommaren men om jag varit mycket i solen en dag så hoppade jag kapseln nästa dag.

  10. paleofriend november 9, 2011 / 20:14

    yey, härligt! Jag kommer att ta prov i dec eller jan, efter lång tid på 8000 IU, även under sommaren när jag inte var i solen. I år är tydligen förkylningarna riktigt jävliga, och flera som tar rejäla doser D har trots det insjuknat. Men jag har inte märkt något trots att jag träffar många som är sjuka.

  11. hemul november 10, 2011 / 09:37

    Ja, det är lite tokigt att ta på sommarn, men jag träffar min läkare en gång per år och det råkar bli det ljusa halvåret.

    Beträffande förkylningar så slutade jag ha dem när jag la om kosten 2005. Innan snittade jag väl på en per säsong. Den första och enda förkylningen sen dess fick jag första vintern jag åt D-vtamin. Häpp!

    Det var också mitt livs lindrigaste förkylning, min enda lindriga faktiskt. Jag brukar bli däckad. Nu fårstår jag äntligen människor som säger att man kan väl gå till jobbet fast man är förkyld. Kände mig inte sjuk alls, bara nös och snorade. Men jag håller nog på kosten som anledning här också, eftersom den haft så bra effekt rent allmänt på infektioner.

    Jag hade också vattkoppor förra sommarn. Jag såg ut som fan, men jag kände mig inte direkt sjuk, var lite svag en tid innan det bröt ut, men det skyllde jag på värmen, det var precis under värmeböljan. Normalt förlopp hos vuxna är vad jag förstår att man blir råsjuk.

  12. paleofriend november 10, 2011 / 09:57

    Jag tror som du att kosten har stor betydelse för om man blir sjuk eller inte. Det handlar ju om immunförsvaret och det är beroende av kosten för en bra tarmflora. Annat som kosten påverkar är balansen mellan inflammatoriska och antiinflammatoriska hormoner. Kort sagt, man måste göra allt rätt.

    Förr blev det som regel tre bihåleinflammationer per år för min del och antibiotikan sabbade såklart tarmfloran och immunförsvaret. Nu slipper jag det där tramset.

  13. hemul november 10, 2011 / 17:29

    Wow, det är rätt anmärkningsvärt. Slipper du det sen du la om kosten eller sen du började äta D?

    De skumma är att folk reagerar så annorlunda. En del blir ju förkylda lika ofta som vanligt, möjligen lite lindrigare. För mig funkar det ju inte för viktnedgång, men när det gäller immunförsvaret tror jag jag dragit en vinstlott. Min läkare hade aldrig varit med om någon vuxen som inte blivit redigt sjuk, sa han.

  14. paleofriend november 12, 2011 / 07:05

    Jag började ju med en omläggning till lowcarb rätt långt innan jag hajade det här med vitamin D. Kosten lade nog grunden men att jag har blivit helt fri från förkylningar och bihåleinflammationer är nog vitamin D:s förtjänst. Jag trappade successivt upp dosen under ganska lång tid och visst kunde jag känna att något var på gång när jag låg på 5-6000 IU men det försvann snabbt. Nu ligger jag på 8000 IU och känner inte av något. Hoppas det fortsätter så😛

  15. hemul november 12, 2011 / 16:02

    Har du kollat dina värden nån gång? Jag är ju fläskig, så jag lär ju behöva mer av den anledning, men du ser rätt normal ut.😉

Kommentarer inaktiverade.