Rakit har ökat 400% på 14 år i UK

Rakit, eller engelska sjukan, som beror på mycket allvarlig vitamin D-brist, har femfaldigats i Storbritannien de senaste 14 åren enligt en artikel i Daily Mail: Keeping out of the sun ‘is bringing rickets back’ as cases increase fivefold in 14 years.

The number of British children suffering from rickets has increased fivefold since 1997, figures have revealed.

More than 760 were admitted to hospital last year with the condition, caused by a shortage of Vitamin D – the vital chemical which is boosted by sunlight.

Better nutrition had all but wiped out rickets, which was common in 19th century Britain, but rates have started to rise in the last decade. It is still a major problem in the third world.

Some experts blame its return on parents’ increasing fear of skin cancer, which encourages them to smother their children in sun cream and keep them out of the sun.

Rakit drabbar i huvudsak barn medan allvarlig vitamin D-brist hos vuxna kan leda till osteoporos (benskörhet).

6 thoughts on “Rakit har ökat 400% på 14 år i UK

  1. ami december 10, 2011 / 22:16

    Paleofriend- I am totally devasted.. lägger du verkligen ner??!!
    Din blogg har varit min favorit sen Fatlies.
    Du behövs fortfarande….det är viktiga saker det handlar om…
    tack för alla dina fantastiska inlägg och kunskap som vi fått ta del av.
    ami hultgren

  2. Bosse december 11, 2011 / 01:50

    Jag hör från andra att de är oroliga för att du lägger ner ditt kritiskt analytiska bloggande på Paleofriend. Samma personer var lika ledsna när du släckte ner Fatlies. Jag är inte lika orolig och förstår att du är klok nog att förändra fokus när du inhämtar ny kunskap från andra håll. Lovar att följa din nya blogg med intresse och då och då inkomma med en och annan korkad kommentar🙂

    Må bra hälsar
    Bosse

  3. paleofriend december 11, 2011 / 10:18

    Vänner, ibland måste man ändra på saker och ting.

    Lite filosofiskt kan man väl säga att när man gräver så mycket i dyngan som jag har gjort så hittar man en del guldkorn, men det är forfarande dynga man gräver i.

    På vitamin D-området finns det en del dynga också men jag kommer att prioritera det som kommer upp i solen av sig självt😛

  4. MiaP december 11, 2011 / 12:58

    Lycka till med nya bloggen, själv befinner jag mig i D-vitaminland och får sol var dag. Jag stannar till slutet av april.

  5. Ragnhild december 11, 2011 / 15:20

    Du är her. Glad för det🙂

  6. Camilla december 14, 2011 / 10:42

    Tack och lov är du kvar iallafall! Jag fortsätter att läsa din blogg här istället! Allt gott, och tack för all kunskap du sprider.

Kommentarer inaktiverade.